Friday , 14 December 2018

Home » Bloggers » Roger Bongaerts » Voetbaltalent 4 – Roger Bongaerts (4)

Voetbaltalent 4 – Roger Bongaerts (4)

July 17, 2014 10:07 am by: Category: Roger Bongaerts Leave a comment A+ / A-

In mijn laatste column eindigden we met de aankondigen hoe we het meesterschapsklimaat nu eigenlijk kunnen gaan toepassen in de praktijk. De voordelen van het meesterschapsklimaat zijn toen al ruim aan bod gekomen, zoals plezier hebben, gemotiveerd blijven en vooral steeds beter willen worden.

Uit de wetenschap is de volgende acroniem ontstaan: TARGET. Dit staat voor in het engels: Task, Authority, Recognition, Grouping, Evaluation en Timing. Naar het Nederlands vertaald kom je uit op: Taak, Authoriteit, Herkenning, Groepsvorming, Evaluatie en Tijdsgebruik. Alleen TAHGET klinkt helaas toch niet zo lekker als TARGET.

We zullen nu elke component van TARGET kort behandelen, wat is het en hoe komt het terug in de praktijk.

Taak: Dit gaat over de opdracht die je spelers meegeeft. Zorg ervoor dat deze de juiste moeilijkheidsgraad heeft. Is hij de makkelijk dan worden ze verveeld, is hij te moeilijk kunnen ze gaan denken dat ze slecht zijn. Als beste kan je als trainer zijnde een taak meegeven die net te moeilijk voor ze is. Hierdoor worden ze getriggerd om hun best te gaan doen en zullen ze uiteindelijk met hard werken de taak succesvol kunnen volbrengen.

Authoriteit: Het is van groot belang dat je als coach boven je groep staat, maar wel toegankelijk blijft. Laat de kinderen deelnemen in besluitprocessen en het opstellen van (seizoens)doelen. Maar geef de kinderen ook eens de kans om zelf de training te leiden. Het belangrijkste is dat je van leider een begeleider wordt.

Herkenning: Zorg er voor dat je de inzet van je spelers herkent. Benoem deze ook doormiddel van coachopmerkingen als “goed gewerkt jongens” of “hard gewerkt Klaas!”. Succes momenten zijn belangrijk en als een speler iets goed doet dan mag dat ook benoemd worden. Anders zou de speler mogelijk gaan denken: “Het maakt toch niet uit wat ik doe, de trainer boeit het niks”

Groepsvorming: Let er op dat je spelers altijd in verschillende groepen trainen. Hierdoor voor kom je dat de beste spelers altijd samen gaan spelen en de slechtere het maar met elkaar moeten gaan doen. Door ze te mixen in groepssamenstelling moeten de beste spelers een andere rol op zich nemen en kan de slechtere speler zich waarmogelijk optrekken aan de betere speler. Laat ze ook soms zelf de groepen kiezen, iets voor het puntje authoriteit.

Evaluatie: Heel belangrijk, hoe evalueer je goede en slechte prestaties. Zoals al bij Herkenning genoemd, zorg er voor dat je goede punten benoemd. Dit mag gewoon in de groep. Op momenten dat jongens merken dat hard werken beloond wordt zullen de andere jongens ook harder gaan werken. Negatieve feedback is natuurlijk niet verkeerd, maar breng dat persoonlijk waar de andere niet aanwezig zijn. Het gaat erom dat de speler aan de slag gaat met de kritiek punten. Mocht je het in de groep gaan bespreken dan werk vergelijken in de hand en zullen spelers meer op elkaar letten dan echt zelf beter willen worden.

Tijdsgebruik: Alles wat met de tijd te maken heeft. Voer het tempo van je training omhoog als je merkt dat spelers het snel oppikken, blijf langer hangen als je merkt dat spelers moeite hebben met de training. Maar ook voor doelen die je met de spelers stelt. Geeft ze genoeg tijd om ze te halen, maar niet te veel tijd zodat ze eerst rustig aan kunnen doen.

Het zal enige oefening kosten, maar alleen al door deze paar punten toe te passen in de praktijk zul je een verandering waarnemen bij je spelers. Ze zullen meer plezier hebben in het spel en eerder zelf het initiatief nemen. Verder zul je merken dat je eigen rol als trainer anders wordt in de loop van de tijd, waar je eerst overal kort op moest zitten, kunnen nu de jongens het zelf al een heel stuk regelen.

Dit was mijn laatste column met betrekking tot het onderwerp Talent. Ik heb deze mogen schrijven met ondersteuning van Martijn Bauer, mede-grondlegger van het Potential to Performance© model. Meer informatie over dit model is terug te vinden op www.footballeducation.com

Heel veel succes er mee en tot mijn volgende column, hopelijk met nog meer oranje succes!

Roger Bongaerts

Hoofd Opleiding VVV-Venlo

Grondlegger Total Soccer Method

 

Roger Bongaerts

Voetbaltalent 4 – Roger Bongaerts (4) Reviewed by on . In mijn laatste column eindigden we met de aankondigen hoe we het meesterschapsklimaat nu eigenlijk kunnen gaan toepassen in de praktijk. De voordelen van het m In mijn laatste column eindigden we met de aankondigen hoe we het meesterschapsklimaat nu eigenlijk kunnen gaan toepassen in de praktijk. De voordelen van het m Rating: 0

About academievoetbal

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

scroll to top